Lees het hele artikel op www.circonl.nl
Casus 3: Optimaal gebruik van een refurbished racefiets
Erik Bronsvoort van Circular Cycling richt zich op hergebruik en optimaal gebruik van product(onderdelen). Zelfverklaard fietsfreaks Erik en partner Matthijs Gerrits willen de racefietsindustrie veranderen. “Het huidige businessmodel van de industrie – sell more, sell faster – leidt ertoe dat fietsen worden gemaakt om snel stuk te gaan, snel verouderd te zijn en snel uit de mode te raken.” Als gevolg daarvan staan overal ter wereld magazijnen, zolders en schuren vol met de mooiste frames en fietsonderdelen, die uiteindelijk op de afvalberg belanden.
Erik en Matthijs zagen in het huidige systeem, waarin enorm veel waarde verloren gaat, een kans om het anders te doen en de onderdelen hoogwaardig te hergebruiken. Het modieuze karakter van de industrie zorgt voor een zware overcapaciteit en grote voorraad van onderdelen die het einde van hun technische levensduur nog niet bereikt hebben. Van die onderdelen bouwt Circular Cycling refurbished fietsen: kwalitatief hoogstaande en unieke fietsen die opvallen, met een bikepaspoort bovendien, waarin alle onderdelen zijn opgenomen. “Omdat we de mooiste en beste fietsonderdelen gebruiken, kunnen we fietsen verkopen tegen een veel lagere prijs dan de oorspronkelijke aanschafwaarde. Maar we zien dat de klant moeite heeft met het aanschaffen van een refurbished fiets. Hoe kunnen we de klant overtuigen?”
Deze uitdaging heeft een overeenkomst met die van TUSTI over toepassing van recyclaat in verpakkingen. Circular Cycling beschikt eveneens over een steengoed product, en ook zij moeten hun klanten verleiden om net iets buiten de gebaande paden te treden. Tijdens de brainstormsessie wordt opgemerkt dat het jammer is dat je aan de fietsen van Circular Cycling niet kunt zien dat het refusbished fietsen zijn en dat de eigenaren bewust niet hebben gekozen voor ‘het nieuwste van het nieuwste’. Door de fietsen te voorzien van kenmerkende groene fietsbanden of stuurlinten, help je de fietseigenaren om die overtuiging over te brengen op anderen. Het uiterlijk van de fiets vertelt het verhaal. Erik en Martin gaan de mogelijkheid van bio-based banden en stuurlinten samen onderzoeken. Ze zouden zich ook kunnen richten op fietsbezitters die het idee van Circular Cycling graag omarmen, maar nog niet toe zijn aan een nieuwe fiets. Deze fietsen kun je na een kleine APK voorzien van fietspaspoort en groene banden of stuurlint en dan kunnen ook zij zich afficheren als bewuste fietser. Een ander voorstel is om de fietsgeschiedenis in kaart te brengen. Is deze fiets al drie keer de Mont Ventoux op geweest? Gaaf!