Waar hobby en werk samen komen: the UpCycle Project
De afgelopen jaren heb ik met veel overgave gewerkt aan belangrijke thema’s in de (bouw)wereld: CO2-reductie, duurzaam bouwen, het ontwikkelen van het RILA meetsysteem om de conditie van spoorwegen in kaart te brengen en vooral het laatste jaar de Circulaire Economie.
Sinds een jaar of 20 gaan er ook de nodige uren op aan mijn grote passie: mountainbiken, racefietsen en zeker ook het bouwen van mooie racefietsen en mountainbikes. Ik was 16, had geen geld maar wel tijd om te leren hoe belangrijk het was om je eigen mountainbike te onderhouden. De Zuid Hollandse klei en de kwaliteit van de “designed in California” onderdelen van mijn 1e mountainbike (een waanzinnig mooie Gary Fisher Big Sur voor de kenners) gingen niet goed samen. Duurzaamheid was in die tijd geen issue, levensduur des te meer. In de fietsenindustrie is een hoop veranderd de laatste jaren: de onderdelen kunnen veel langer mee gaan en de performance is veel beter.
De marketing is ook veel beter. Omdat racefietsen en mountainbikes steeds langer mee gaan hebben de marketeers een enorme drang om ieder jaar (of liever vaker) te komen met iets nieuws: beter, sneller en lichter dan ooit. Het zorgt er voor dat als je de winkel uit rijdt op je nieuwe fiets van duizenden euro’s je meteen al het idee hebt dat je iets koopt wat morgen al weer beter kan.
De drang naar “lichter” zorgt voor onder-dimensionering op plekken waar een paar gram extra materiaal voor een veel langere levensduur kan zorgen. De titanium rails onder een kunststof zadeldek kunnen nog jaren mee, maar gaan de prullenbak in als het kunststof dekje is gebroken. Acht van de 9, 10 of 11 tandwielen kunnen nog kilometers mee maar worden afgedankt omdat dat ene tandwiel dat versleten is niet losgemaakt kan worden van de rest.
De drang naar “beter” zorgt voor continue ontwikkelingen van nieuwe standaarden en daardoor een wirwar van onderdelen die niet compatibel zijn. Schuren en magazijnen liggen vol met de mooiste spullen die niet meer passen.
De drang naar “sneller” heeft veel met mode te maken. Een fiets moet “aero” zijn tegenwoordig. In de windtunnel getest voor afgetrainde profs die diep kunnen zitten en wellicht nog een klein procentje sneller kunnen als hun fiets nóg minder weerstand veroorzaakt. De marketeers doen de rest: jouw fiets van vorig jaar was niet aero genoeg, dus jij moet een nieuwe.
“Een racefiets is gemaakt om zo snel mogelijk naar de afvalberg te fietsen”
De industrie zegt het niet hardop maar het komt er wel op neer. Veel te veel hoogwaardige materialen belanden in de verbrandingsoven en gaan verloren. De high-end fietsenindustrie is zo lineair als het maar zijn kan.
Hoe mooi zou het zijn om daar verandering in te brengen? Mede geïnspireerd door mijn samenwerking met VolkerWessels, Thomas Rau en Pablo van den Bosch en het boek Material Matters ben ik begonnen aan “the UpCycle Project”: stap voor stap naar een circulaire fietsindustrie.
Waar werk-passie en privé-passie samen komen.
Het eerste resultaat zie je op de foto.
Let op, nu komt een stukje bike-nerd/ verkoop praat, ik kan er niets aan doen:
Deze fiets had liefde nodig. Ik vond hem op marktplaats en hij zag er niet uit: verstelbare stuurpen, een enorm stuur, normale pedalen, een vies stuurlint en zadel en versleten wielen. Ik heb de fiets helemaal uit elkaar gehaald, onderdelen vervangen door goede gebruikte en waar echt nodig nieuwe onderdelen en klaar gemaakt voor vele jaren fietsplezier op een unieke fiets: de Cannondale CAAD6.
De CAAD6 is een van de mooiste frames die Cannondale ooit gemaakt heeft (een van de laatste “made in USA” en aluminium topmodellen). De ranke frame buizen, “hourglass” achtervork, Time carbon voorvork en bijzondere “metal flake” lak zijn een perfecte basis voor een mooie fiets. De Shimano Dura Ace groep remt en schakelt perfect en in combinatie met een compact crankset en 12-26 cassette kom je overal boven.
De DT240s wielset loopt als een zonnetje en heeft een heerlijke ratel als je je benen stil houdt. De halfhoge zwarte velgen zien er niet alleen goed uit, maar rijden in alle condities goed. De cockpit bestaat uit een FSA stuurpen en het originele stuur is vervangen door een compacte versie van FSA waardoor de fiets er niet alleen modern uitziet, maar ook zo voelt.
Ben je op zoek naar een unieke fiets die veel beter rijdt dan een nieuwe fiets met een goedkoop aluminium of carbon frame en Tiagra of 105 afmontage? Dit is hem.