We zijn geinterviewd door CIRCO. Lees hieronder het interview of kijk op de site van CIRCO.
Upcyclist bij Circular Cycling
Erik Bronsvoort, Upcyclist en oprichter van Circular Cycling (rechts op de foto), kocht 20 jaar geleden zijn eerste mountainbike en sleutelde er tijdens en na zijn studie in Delft in zijn vrije tijd aan. Nu runt hij samen met zijn partner Matthijs Gerrits (links op de foto) het bedrijf Circular Cycling, waarmee ze oude racefietsen nieuw leven geven. Een interview.
Hoe zijn jullie op het idee voor Circular Cycling gekomen?
We zijn een paar jaar geleden begonnen met een zoektocht, toen we constateerden dat er iets niet klopt in de fietsindustrie. Heel veel mensen kopen nieuwe (race)fietsen, maar maar zelden een die geschikt voor ze is. Ze zijn te groot, te klein, of hebben onnodig dure onderdelen. Toch worden we door de markt gek gemaakt om het nieuwste van het nieuwste te kopen, waardoor complete fietsen en onderdelen in de schuur verdwijnen die te goed zijn om weg te gooien. Daarom werkten Matthijs en ik aan een idee rond bike consultancy. We kwamen in contact met architect Thomas Rau en zijn boek over Material Matters, waarin hij uiteenzet wat er niet klopt in de consumentenmaatschappij, en maakten de vergelijking met de fietsindustrie. Zo kwamen we op het concept ‘design to be updated’.
“We willen ervoor zorgen dat fietsen gebruikt blijven”
Racefietsen zijn toch al modulair? Is het niet al makkelijk om ze te updaten?
Dat klopt, maar de industrie wil dat helemaal niet; die wil fietsen verkopen. Dus komen ze elk jaar met een nieuwe marketinghype. Eerst was het bijvoorbeeld aluminium, daarna moest het carbon zijn. Of je had lage velgen, toen moest je hoge velgen hebben, en daarna weer lage. Ze verzinnen elke keer wat nieuws, waardoor je denkt, ‘o ik loop achter, en ik moet iets nieuws hebben want dan ga ik harder’. Maar omdat sinds ongeveer het jaar 2000 computermodellering werd gebruikt om modellen te ontwikkelen en testen, en er tegelijkertijd meer in laboratoria werden getest, werden fietsen zó goed dat ze niet meer kapot gingen door normaal gebruik. Sindsdien is die marketing alleen maar erger geworden, waardoor heel veel van die fietsen uit 2000 of 2010 nu ongebruikt in het schuurtje staan.
Dus wat is jullie business?
Het zit zo: we trekken gebruikte racefietsen helemaal uit elkaar en houden van elke fiets bij welke onderdelen erop zitten. We ontwikkelen een warehouse systeem, waarbij we alles wat binnenkomt een barcode geven. Alles wat van die fiets afgaat wordt gecontroleerd op kwaliteit, en indien het goed is, verdwijnt het in ons magazijn. Vanuit het magazijn gaan we weer nieuwe fietsen opbouwen. We gebruiken elk frame als een soort van basis waarop we een nieuw ontwerp van een zo mooi mogelijke fiets gaan bouwen.
Elke fiets krijgt van ons een QR-code, waarmee de gebruiker kan inloggen op zijn persoonlijke bike passport op onze website. Daar kun je zien welke onderdelen je nu hebt en kun je spare parts bestellen. We maken onderhoud zo gemakkelijk mogelijk voor die gebruiker, en weten daardoor ook wat er op die fiets zit, waardoor we buy back garantie kunnen bieden.
Elke fiets die hier naar buiten gaat, is een product waar wij 100% achter staan. Daarom kun je bij ons een topfiets kopen van gebruikte onderdelen vanaf 1000 euro, en geven we 2 jaar garantie op onze producten. Daarnaast geven we een terugkoopgarantie tot 500 euro. Op die manier willen we ervoor zorgen dat fietsen gebruikt blijven. Overigens hebben we ook “cycling as a service” getest, maar dat werkt voor óns niet, omdat we het risico van valpartijen en transport niet mee kunnen prijzen.
Wat zijn de grootste hordes geweest de afgelopen periode?
Horde één: je hebt een kantoor gehuurd en je wilt dat zo circulair mogelijk inrichten. Maar wat heel erg leuk was: we zaten in de CIRCO Track met een mix van soorten bedrijven. Onze vloer is van een van de andere deelnemers: een bedrijf dat nog nooit circulaire vloeren had gemaakt. We zijn samen dit experiment aangegaan, ook over het contract, daarover zijn we nog steeds met elkaar bezig. De stoelen zijn van Flokk, en zijn eerder gebruikt in een kantoor. En ook ons Bundles koffieapparaat: coffee as a service.
Wat zijn jullie vervolgstappen?
We zijn nu de buy-back verder aan het ontwikkelen en aan het kijken wat een fiets of onderdeel nog waard is, na hoeveel tijd. Daar kun je een enorme matrix van bouwen, maar hoe definieer je dat nou netjes en wat zijn reële bedragen? Dat zijn wij in de praktijk aan het testen. Maar we zijn nog op zoek naar het juiste businessmodel. Dus, als er CIRCO deelnemers zijn die daar goede ervaring mee hebben, dan houden we ons zeker aanbevolen!
Mijn uiteindelijke droom is om een modulaire bio-based fiets te maken die ook weer compleet biodegradable is. Als we dat voor elkaar kouden kunnen krijgen… dat is de holy grail van de circulaire economie: je haalt iets uit de natuur zonder dat je de rest van de natuur schade aandoet, je gebruikt het een tijd en je brengt het weer terug in de natuur. Een ambitieus plan. Voor de kortere termijn zijn we bezig met ons huidige concept uit te breiden. We verkopen nu refurbished fietsen, maar we willen ook een centrale hub worden waar je allerlei duurzaamheidsproducten in de fietsindustrie kunt kopen. We verkopen bijvoorbeeld Green oil, een biodegradable smeermiddel voor je fiets. De ambitie is dat we over twee jaar een werkplaats hebben, een magazijn, een kantoor en een winkel.
Heb je al klanten, en verwacht je dat jullie markt groot genoeg is om te groeien?
Onze belangrijkste test was begin maart toen we stand hadden bij Bike Motion. Daar kwamen een ruim 20.000 racefietsers naartoe. Het eerste dat mensen opvalt: “is die fiets écht gebruikt?” “Ja, hier ziet u een krasje, en daar!” Ze zijn verbaasd over dat een refurbished product zo mooi kan zijn, maar willen tegelijkertijd toch wel het nieuwste van het nieuwste zoals ze in de bladen zien staan. Voor ons is dat lastig; we hebben nog niet echt een naam. We moeten het vertrouwen bij onze klanten echt opbouwen.
“de standaardisatie van de fiets neemt steeds verder af. Daarmee wordt de potentiele pool van fietsen en onderdelen waar we uit kunnen vissen steeds kleiner”
We hebben de eerste UpCycles inmiddels verkocht, en we zien dat die aan twee typen mensen verkocht worden: mensen die houden van de retro-look, en mensen die het idee van de circulaire economie omarmen maar onvoldoende producten hebben om dat ook echt in de praktijk te brengen. In de sportmarkt is refurbished nog niet echt te krijgen; we zijn koplopers. We merken dat heel veel mensen het wel willen, maar geen handelingsperspectief hebben. En zij vinden het mooi om dan onze fietsen te kopen.
We verwachten wel te kunnen groeien, maar tegelijkertijd lopen we tegen een probleem aan: omdat de racefietsenmarkt zo volwassen is en die producten zo goed zijn, en omdat de marketeers elke keer op zoek zijn naar hoe ze meer fietsen kunnen verkopen, neemt de standaardisatie van de fiets steeds verder af. Daarmee wordt de potentiele pool van fietsen en onderdelen waar we uit kunnen vissen steeds kleiner. Daarom zijn we nu aan het nadenken voor onze strategie voor de komende jaren. Is wat we nu doen een tijdelijk iets?